Så arbetar vi för att klara vårt uppdrag
Genom våra kärnvärden, mångfald i styrelsen, lokalt ledarskap och STIGMAmedveten hjälp lägger vi en bra grund för att kunna nå uppsatta mål och lyckas med vårt uppdrag.
Så arbetar vi för att klara vårt uppdrag
Genom våra kärnvärden, mångfald i styrelsen, lokalt ledarskap och STIGMAmedveten hjälp lägger vi en bra grund för att kunna nå uppsatta mål och lyckas med vårt uppdrag.
Verksamhetsområden
Vårt arbete kännetecknas till största del av följande sju verksamhetsområden:
1. Utbildning
2. Hälsa
3. Jobb
4. Miljö
5. Personlig utveckling
6. Delaktighet och inkludering
7. En sund och hållbar organisation
Verksamhetsområdena fastställer inriktningen för organisationens arbete och tar sin utgångspunkt i vår vision.
Vårt förhållningssätt för förändring – lokalt anpassat stöd, samskapande och empowerment

Vidare ser vi till att inte stå för hela kostnaden av projekt på de ställen där vi arbetar, utan vi ser till att det lokala samhällets medlemmar och tjänstemän också investerar i form av exempelvis arbetskraft och kompetens. Anledningen till detta är att främja delaktighet och stärka ägandeskapskänslan av exempelvis skolan som byggs eller vattenpumpen som installeras. När Globala Pedagoger går vidare till andra projekt och inte längre finns tillgängligt för att hjälpa så kan exempelvis lokalsamhällets medlemmar själva driva vidare det arbete som har påbörjats.
Vårt förhållningssätt för förändring – lokalt anpassat stöd, samskapande och empowerment
En lösning passar inte alla individer och samhällen – ett utvecklingsprogram som exempelvis fungerar för Aisha Kadiaté i den lilla byn Sapoui kanske inte har lika stor chans att fungera för Bamba Diallo i storstaden Bobo Dioulasso. Därför anpassas vårt arbete till lokala förutsättningar och behov. Detta görs i dialog och samverkan med myndigheter, boende, företag och andra verksamma aktörer i de samhällen där vi verkar.
Vidare ser vi till att inte stå för hela kostnaden av projekt på de ställen där vi arbetar, utan vi ser till att det lokala samhällets medlemmar och tjänstemän också investerar i form av exempelvis arbetskraft och kompetens. Anledningen till detta är att främja delaktighet och stärka ägandeskapskänslan av exempelvis skolan som byggs eller vattenpumpen som installeras. När Globala Pedagoger går vidare till andra projekt och inte längre finns tillgängligt för att hjälpa så kan exempelvis lokalsamhällets medlemmar själva driva vidare det arbete som har påbörjats.
Vårt ledningssystem för systematiskt förbättringsarbete

Modellen hjälper till att bland annat ge svar på följande frågor: Vad vill vi göra? Vad ska vi göra? Hur ska vi göra det vi vill göra? Gör vi det vi ska göra? Gör våra insatser någon skillnad? Hu vet vi att det vi gör leder till en förbättring långsiktigt?
Modellen har sin ursprung i Demingcykeln som utvecklades av Edwards Deming, men som vi därefter har vidareutvecklat för att vara anpassad för Globala Pedagoger. I vidareutvecklingen av modellen har kunskaper och insikter med att samskapa tillsammans med utsatta barn, familjer och sakkunniga inom civilsamhället samt den offentliga sektorn som arbetar för människor i utsatta situationer tagits tillvara.
De fyra arbetsfaserna innehåller olika arbetsverktyg och metoder som är till stöd för ledningen och medarbetarna i att systematiskt och fortlöpande följa upp och utvärdera resultaten av organisationens olika insatser och vid behov utveckla processer, aktiviteter och rutiner i avsikt att säkerställa kvaliteten i Globala Pedagogers verksamheter.
Vårt ledningssystem för systematiskt förbättringsarbete
De projekt vi initierar följer processen i Globala Pedagogers Kvalitetshjul, en arbetsmodell för systematiskt kvalitetsarbete som sker i fyra arbetsfaser – Planering, Genomförande, Uppföljning och Utveckling.
Modellen hjälper till att bland annat ge svar på följande frågor: Vad vill vi göra? Vad ska vi göra? Hur ska vi göra det vi vill göra? Gör vi det vi ska göra? Gör våra insatser någon skillnad? Hu vet vi att det vi gör leder till en förbättring långsiktigt?
Modellen har sin ursprung i Demingcykeln som utvecklades av Edwards Deming, men som vi därefter har vidareutvecklat för att vara anpassad för Globala Pedagoger. I vidareutvecklingen av modellen har kunskaper och insikter med att samskapa tillsammans med utsatta barn, familjer och sakkunniga inom civilsamhället samt den offentliga sektorn som arbetar för människor i utsatta situationer tagits tillvara.
De fyra arbetsfaserna innehåller olika arbetsverktyg och metoder som är till stöd för ledningen och medarbetarna i att systematiskt och fortlöpande följa upp och utvärdera resultaten av organisationens olika insatser och vid behov utveckla processer, aktiviteter och rutiner i avsikt att säkerställa kvaliteten i Globala Pedagogers verksamheter.